Privacy bij gesprekken

Werkplein Activerium

Privacy bij gesprekken

Om uiteenlopende redenen vinden er persoonlijke gesprekken plaats bij de gemeente tussen een inwoner en een ambtenaar. Bijvoorbeeld een intake- of voortgangsgesprek voor een bijstandsuitkering of andere gemeentelijke voorziening.

Bij zo'n gesprek heb jij recht op privacy. Als dat niet goed is geregeld, stel dan aanvullende eisen. Je hebt er recht op dat de gemeente die inwilligt als ze tenminste redelijk zijn.


Meeluisteren

Als je een persoonlijk gesprek met de gemeente hebt, is het niet prettig als anderen die er niets mee te maken hebben mee kunnen luisteren. Ook kan het voor jou belastend zijn als je een gesprek van een ander mee kan horen.

Misschien zit iemand hoorbaar een potje te janken nadat deze flink onder druk wordt gezet door een ambtenaar van de sociale dienst. Ja er er is altijd wel iemand die er erger aan toe is dan jij, maar toch...

Of er is iemand in gesprek met de gemeente die jij nota bene kent. Die hoort ook jou praten!


Risico bij loketten

Het risico op schending van je privacy is het grootst bij gemeenten die persoonlijke gesprekken voeren aan loketten of in van die hokjes met een simpel scheidingswandje dat nauwelijks geluid dempt.

Een voorbeeld daarvan is het werkplein Activerium van de gemeente Apeldoorn (waar we ook het UWV en het Juridisch Loket vinden). Daar kun je inderdaad meeluisteren en horen hoe een ander het vuur aan de schenen wordt gelegd en zelfs wordt geschoffeerd door een ambtenaar. De gemeente Apeldoorn gaat daarbij prat op het open karakter van deze opstelling, maar misschien is het juist wel bedoeld om onder de belanghebbenden duidelijk te maken wat er zoal met je kan gebeuren. Een vorm van intimidatie en afschrikking die men uiteraard nooit zal toegeven.

De oplossing is simpel: eis een gesprek in een afgesloten ruimte. De gemeente moet deze eis inwilligen.

Gelukkig zijn die ruimten er meestal ook en vaak niet eens bezet doordat nog maar weinig mensen weten dat ze recht hebben op deze vorm van privacy.


Speciale spreekkamers

Er zijn gemeenten die het wel goed hebben geregeld. Als voorbeeld noemen we de gemeente Rheden. Er zijn (zo uit het hoofd) zes loketten, waar het meestal ordelijk verloopt. Niet altijd natuurlijk: we hebben eens meegemaakt dat baliemedewerkers nog even goed hoorbaar aan het roddelen waren over een cliƫnt die net was vertrokken. Men had niet in de gaten dat wij als burgers in de wachtruimte heerlijk mee konden luisteren naar de mening over deze inwoner die altijd loopt te zeuren.

Voor privacygevoelige gesprekken wordt naar onze waarneming door de gemeente Rheden standaard keurig gekozen voor een spreekkamer. Leuk om te melden: er was een keer geen ruimte vrij en toen hebben we een gesprek gevoerd in de kamer waar normaal mensen in ondertrouw gaan.

De gemeente Rheden beschikt ook over speciale spreekkamers. Die herken je aan twee deuren: eentje voor de burger en eentje voor de gemeenteambtenaar. Mocht een belanghebbende om een of andere reden gevaarlijk gaan flippen, dan kan de medewerker snel de benen nemen en de bewaking roepen. Bovendien is de spreektafel extra breed (waarschijnlijk voorzien van een alarmknop) zodat je niet zo gemakkelijk de ambtenaar naar de strot kunt vliegen als je door het lint gaat als belanghebbende. Op zich goed geregeld zo, want er zijn situaties geweest waarin het nodig is gebleken en die zullen er geheid ook nog komen.


Claim je privacyrecht

Kortom, claim je privacyrecht. Willigt de gemeente jouw eis tot een goed afgeschermde spreekruimte niet in?

Neem dan eens contact op met BurgerkrachtCentraal en we denken met je mee over de stappen die jij tegen jouw gemeente kunt ondernemen.